• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 9300 امروز 4
2

حجازی‌فر: «موقعیت مهدی» ادای دین به پدرم بود

  • کد خبر : 3207
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
حجازی‌فر: «موقعیت مهدی» ادای دین به پدرم بود
سعید قطبی‌زاده در هفتمین قسمت از برنامه «سینماملت» بیان کرد فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» پر از تنهایی‌های مهدی باکری است و این یکی از نقاط قوت فیلم مذکور به حساب می‌آید.

جمهور پرس/ قسمت هفتم برنامه «سینماملت» دوشنبه شب ۱۸ بهمن ماه با بررسی فیلم‌های «موقعیت مهدی» و «نگهبان شب» و با اجرای وحید رونقی روی آنتن رفت.

«سینماملت» تنها برنامه زنده این روزهای جشنواره فیلم فجر در تلویزیون است که هر شب در ایام جشنواره، ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

این برنامه در بخش اولش میزبان هادی حجازی‌فر کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» بود. «موقعیت مهدی» فیلمی است که سعی دارد داستان برخی از رزمندگان لشکر عاشورا را روایت کند. البته حجازی فر سریالی ۷قسمتی با نام عاشورا را هم با همین موضوع و هدف ساخته است که به گفته او برخی تصاویر آن سریال در فیلم سینمایی موقعیت مهدی دیده نمی‌شوند. در واقع برخی از صحنه‌ها ۲بار و به شکل‌های مختلف برای فیلم سینمایی موقعیت مهدی و سریال عاشورا فیلمبرداری شده‌اند.

هادی حجازی‌فر در پاسخ به سوالات وحید رونقی گفت: ما در مسیر تولید «موقعیت مهدی» از هزار معبر غیرممکن رد شدیم. در واقع ابتدا بازی در فیلمی با مضمون روایت داستان شهید مهدی باکری و سایر رزمندگان لشکر عاشورا به من پیشنهاد شد اما من می‌دانستم که نزدیکان مهدی باکری چه حساسیت‌هایی نسبت به این موضوع دارند بنابراین گفتم فقط در فیلمی بازی می‌کنم که خودم کارگردان آن باشم. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد من را پذیرفت.

وی افزود: «موقعیت مهدی» ادای دینی به پدرم بود زیرا او روزی از من قول گرفته بود که فیلمی درباره رزمندگان لشکر عاشورا به ویژه مهدی باکری تولید کنم. عکس مهدی باکری بخشی از آلبوم ترک‌زبانان کشورمان است.

کارگردان فیلم موقعیت مهدی بیان کرد: ما تلاش کردیم که با تولید این فیلم یک سند تصویری و باورپذیر از خودمان به جای بگذاریم بنابراین سعی کردیم با بهره‌گیری از زبان ترکی اثرمان را باورپذیر‌تر کنیم.

حجازی‌فر خاطرنشان کرد: در نشست خبری فیلم موقعیت مهدی گفتم هزینه تولید این فیلم ۳۰میلیارد تومان شده است. برخی از افراد به این امر انتقاد کردند بنابراین در اینجا به آنها می‌گویم ما با ۳۰میلیارد تومان یک سریال و یک فیلم سینمایی تولید کردیم.

در ادامه برنامه، هفتمین «اتفاق نقد» برنامه «سینماملت» با حضور جواد طوسی و سعید قطبی‌زاده منتقدان سینما به بررسی فیلم‌های «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی اختصاص داشت.

جواد طوسی، «موقعیت مهدی» را یکی از بهترین فیلم‌های شرکت داده شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر دانست و گفت: این فیلم می‌تواند به آسیب‌شناسی سینمای جنگ ما کمک کند و در واقع تصویر متفاوتی از سینمای جنگ ارائه می‌دهد. این فیلم، اصلا لحن تبلیغاتی پیدا نکرده است و به نوعی فرهنگ‌سازی می‌کند.

سعید قطبی‌زاده نیز گفت: فیلم «موقعیت مهدی» را دوست دارم. هادی حجازی‌فر بازیگر تقریبا مولفی است و همیشه برای نقش خودش و دیگران ایده دارد بنابراین من تصور می‌کردم که او کارگردان شود. حجازی‌فر به هر قیمتی حاضر نیست کار کند و نقش‌هایی را بازی می‌کند که مقداری به شخصیت خودش نزدیک هستند. من همیشه فکر می‌کنم بازیگران بزرگ در تاریخ سینما کسانی هستند که در این مسیر هوشمندانه گام برداشته‌اند. آنها نقش‌های نزدیک به شخصیت خودشان را ایفا کرده‌اند.

وی همچنین بیان کرد: «موقعیت مهدی» واقع‌گرا است و بوی تاریخ می‌دهد. ما در اغلب فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم زیبایی‌شناسی روزمرگی نداریم اما فیلم موقعیت مهدی ما را با فرهنگی آشنا می‌کند که هادی حجازی‌فر با آن آشنایی دارد. روزمرگی می‌تواند عالی‌ترین سکانس‌های یک فیلم را رقم بزند.

در ادامه، طوسی گفت: رسول ملا قلی‌پور نیز می‌خواست فیلمی درباره مهدی باکری بسازد. او به طور حتم مهدی باکری را آدمی آنارشیسم و معترض نشان می‌داد ولی حجازی‌فر در فضایی عاشقانه زندگی این شهید را روایت می‌کند. هادی حجازی‌فر در قالب فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانانی چون رسول ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا ادای دین کرده است. حجازی‌فر استفاده درستی از منابع آرشیوی مستند داشته است.

قطبی‌زاده بیان کرد: فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» پر از تنهایی‌های مهدی باکری است و این یکی از نقاط قوت فیلم مذکور به حساب می‌آید.

طوسی در ادامه درباره «نگهبان شب» گفت: رضا میرکریمی می‌خواهد همیشه نوع نگاهش به سینمای اجتماعی با نوع نگاه کارگردانان دیگر به این سینما متفاوت باشد.

قطبی‌زاده با بیان اینکه مبحث بیگانگی را در فیلم «نگبان شب» دوست دارد، گفت: من فکر می‌کنم رئالیسم میرکریمی در میانسالی، آشتی‌جویی با اجتماع است. میرکریمی هیچ وقت از تجربه‌گرایی دست برنمی‌دارد و او با سینمای معاصر خودش ارتباط دارد و می‌فهمد که سینمای جهان به کدام سمت می‌رود. رئالیسم میرکریمی شعارگرا و جایزه بگیر نیست.

جواد طوسی در پایان بیان کرد: موتور فیلم نگهبان شب کمی دیر حرکت می‌کند اما از میانه راه سرعت می‌گیرد.

برنامه سینمایی «سینماملت» به سردبیری سجاد مهرگان و تهیه‌کنندگی سید احسان حسینی و با اجرای وحید رونقی همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت ۲۳ تا ۱ بامداد از شبکه چهار پخش خواهد شد. بازپخش این برنامه ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز بعد از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=3207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.