• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل 9479 امروز 0
2
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

۱۴۰۱، سال تثبیت ماهواره در مدار لئو / باید عقب‌ماندگی در صنعت فضایی را جبران کنیم

  • کد خبر : 2911
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۷:۴۱
۱۴۰۱، سال تثبیت ماهواره در مدار لئو / باید عقب‌ماندگی در صنعت فضایی را جبران کنیم
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعت با تاکید براینکه باید عقب‌ماندگی در صنعت فضایی را جبران کنیم، گفت: برنامه ایران در این صنعت دستیابی به مدار ژئو دست است و این کار را از لایه لئو آغاز کردیم و سال بعد، سال تثبیت ماهواره در مدار لئو خواهد بود.

جمهور پرس/ ۱۳ سال قبل با قرار گرفتن ماهواره امید در مدار، ایران به جرگه کشورهای دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره پیوست. زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با پنجشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره برنامه‌های فضایی کشور گفت: بیش از یک دهه است که با همت متخصصان کشور به جمع کشورهایی که فناوری ساخت و پرتاب ماهواره را دارند پیوسته‌ایم. چندماه قبل بعد از ۱۱ سال جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس جمهور و نقش آفرینان صنعت فضایی تشکیل شد و در آنجا برنامه یک ساله فضایی را تدوین کردیم که یکی از مهم‌ترین بندهای آن تثبیت ارسال ماهواره به لایه لئو بود.

وی افزود: تا کنون ظرفیت خوبی برای دستیابی به این مدار داشته‌ایم اما باید آن را افزایش دهیم. برنامه ما این است که بتوانیم ماهواره‌های ۱۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهیم. در آخرین پرتاب به مدار ۴۷۰ دست پیدا کردیم اما به سرعت لازم نرسیدیم تا ماهواره در مدار قرار بگیرد.

زارع‌پور تاکید کرد: در تمام دنیا تثبیت یک ماهواره‌بر به ۱۰ تا ۱۲ پرتاب نیاز دارد تا به نقطه مطلوب برسد. ماهواره‌بر ما تا کنون هفت پرواز داشته و باید در آینده این هدف محقق شود. توسعه کاربردهای صنعت فضایی از دیگر برنامه‌های ما است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت فضایی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در جهان است و حضور در این صنعت باعث می‌شود ایران نیز در زمره کشورهای پیشرفته باشد. ما توانسته‌ایم ماهواره و ماهواره بر بومی بسازیم و این تلاش باید با سرعت بیشتری پیش برود.

سال دیگر سال تثبیت ماهواره در مدار لئو است

وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی از مصوبات شورای عالی فضایی، کاربردی و اقتصادی کردن صنعت فضایی است. ما نیازمند یک برنامه بلندمدت برای دستیابی به افق‌هایی هستیم که در صنعت فضایی ترسیم شده‌اند. در گذشته یک برنامه ۱۰ ساله فضایی داشتیم که به پایان رسیده است. در برنامه جدید ۱۰ ساله فضایی نگاه مشخصی به رسیدن به لایه ژئو (مدارهای بالاتر از ۳۵ هزار کیلومتر را مدار ارتفاع بالا یا ژئو می‌نامند) داریم که یک موقعیت بسیار استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است و باید برای حفظ نقاط مداری خود در این لایه تلاش کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: هدف ما این است که در دولت سیزدهم به لایه ژئو برسیم البته کار سختی است. برای دستیابی به این هدف، یک برنامه هشت ساله پیش‌بینی شده و در حال کار کردن روی آن هستیم. البته در جلسه‌ای که برگزار شد، تصمیم بر این شد که این برنامه را سریع‌تر اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه دیگر جمهوری اسلامی این است که در صنعت فضایی به لایه ژئو دست پیدا کنیم. به دنبال این هستیم تا با همگرایی با تمام دستگاه‌ها، مسیر رسیدن جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های تثبیت شده برای لایه‌های مختلف زمین را هموار کنیم. این کار را از لایه لئو آغاز کردیم و سال بعد، سال تثبیت ماهواره در مدار لئو (ارتفاع سطح زمین تا ۲ هزار کیلومتری را مدار ارتفاع پایین زمین یا لئو (LEO) می‌نامند) خواهد بود و برای لایه‌های دیگر نیز برنامه ریزی خواهیم کرد.

باید عقب‌ماندگی در صنعت فضایی را جبران کنیم

وی افزود: در صنعت فضایی ما وضعیت خوبی داریم اما در ۱۰ سال گذشته وقفه‌هایی رخ داده که باید آن را جبران کنیم. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سالهای قبل بودجه بهتری داریم. تمام ظرفیت‌های دولت سیزدهم پای کار آمده اند تا عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم و برنامه صنعت فضایی کشور را به سرعت پیش ببریم.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: در این مدت کوتاه، امید به فعالان صنعت فضایی بازگشته است و این نوید را می‌دهیم که با گسترش پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم، متخصصان این حوزه به چرخه صنعت فضایی برگردند و در توسعه صنعت راهبردی کشور نقش‌آفرینی کنند.

وی همچنین درباره شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: اولین جلسه این شورا در دولت سیزدهم، امروز (پنجشنبه) برگزار شد که عملا راهبری توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی با این شورا است.

۴۰ تکلیف برای تحقق شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات است

زارع پور درباره تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: از تمام ظرفیت‌های وزارتخانه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهیم کرد و مصوبات شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات را در راس امور قرار داده‌ایم. هر هفته جلسات مختلف تشکیل می‌شود. ما برای تحقق شبکه ملی اطلاعات بیش از ۳۰۰ پروژه ریز و درشت را طراحی کرده ایم. شبکه ملی اطلاعات برای اولین مرتبه سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی تعریف و سند معماری آن تکمیل شد. ۴۰ تکیلف بر عهده وزارت ارتباطات است که ما آن را با تبدیل به پروژه‌های مختلف، اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات ۲ بال اصلی دارد. اولین بال آن راه‌اندازی شبکه پر سرعت و با کیفیت در سراسر کشور است و افقی که برای آن مشخص شده ۱۴۰۴ است و هر قدر بتوانیم آن را سریع‌تر پیش می‌بریم. بال دوم ارائه انواع خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات درباره سرعت اینترنت گفت: ما به دنبال ایجاد شبکه پر سرعت مبتنی بر فیبرنوری هستیم. در تمام دنیا استفاده از اینترنت به صورت ثابت و همراه است و در کشورهای پیشرفته نسبت دسترسی به شبکه از طریق اینترنت ثابت بیشتر از همراه است اما در کشور ما اینطور نیست. تا پایان دولت سیزدهم ایجاد ۲۰ میلیون فیبرنوری را در دستور کار داریم و در ۱۰ روز آینده فاز اول آن را با بهره‌برداری از ۵۰۰ فیبرنوری در کشور اجرایی خواهیم کرد. این یک کار بزرگ ملی است و تمام بخش‌های مختلف باید پای کار بیایند.

۱۴۰۱، سال تثبیت ماهواره در مدار لئو / باید عقب‌ماندگی در صنعت فضایی را جبران کنیم

ارائه خدمات دولتی به صورت کاملا الکترونیکی به مردم

وی گفت: یکی از وظایف مهم ما این است که ظرف سه سال آینده، خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه کنیم. ما قصد داریم طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم.

زارع‌پور درباره تحقق دولت الکترونیکی گفت: ما اکنون بر اساس شاخص‌های جهانی در تعداد خدمات الکترونیکی شده رتبه ۸۹ را در بین ۱۸۰ کشور جهان داریم. رتبه ما در شاخص میزان استفاده مردم از خدمات الکترونیکی نیز  ۱۱۸ است که نشان می دهد وضعیت ما مطلوب نیست و نیازمند کار پرفشاری هستیم.

وی تصریح کرد: امروز در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصمیماتی گرفته شده است. تا پایان سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند، پنجره واحد را راه اندازی کنند. وزارت ارتباطات نیز موظف است تا اردیبهشت ماه فاز اول پنجره ملی هوشمند را راه اندازی کند. حسن راه‌اندازی این پنجره این است که مردم با یکبار احراز هویت به خدماتی که از سوی دولت ارائه می‌شود، دست پیدا خواهند کرد.

حفاظت از حقوق کودکان در فضای مجازی، یک دغدغه جهانی است

زارع‌پور همچنین درباره صیانت از حقوق کودکان و شهروندان در فضای مجازی گفت: امروزه فناوری به زندگی مردم گره خورده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما اگر این فضا قاعده‌مند نباشد حقوق مردم تضییع می‌شود. در کشورهای پیشرفته قوانین مختلف برای حفاظت از داده‌های شهروندان وجود دارد که خلا آن در کشور ما احساس می‌شود. درگذشته لایحه‌ای در این خصوص تنظیم شده اما هنوز تحقق پیدا نکرده است. قصد داریم با تشکیل کمیسیون علم، فناوری و هوشمندسازی در دولت، زیرساخت‌های حقوقی برای وضع قوانین در فضای مجازی را سرعت ببخشیم.

رونمایی از اپراتور کودک

وی در پایان با بیان اینکه حفاظت از حقوق کودکان در دنیا، یک دغدغه جهانی است و ما در این حوزه کم کاری زیاد داشته‌ایم، افزود: نگرانی در بین خانواده‌ها قابل درک است و به همین دلیل از ابتدای دولت سیزدهم یک کارگروه تشکیل دادیم که بخشی از این نگرانی را برطرف کنیم. هفته آینده زیرساختی به نام اپراتور کودک را رونمایی می‌کنیم که به واسطه آن سیم‌کارت والدین به سیم‌کارت کودک تبدیل می‌شود تا او در معرض محتواهای نامناسب قرار نگیرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=2911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.