• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 9300 امروز 4
4

رابطه نرخ بیکاری با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

  • کد خبر : 1410
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
رابطه نرخ بیکاری با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
سعید حیدری

جمهور پرس/ ساماندهی کاریابی‌ها و راه اندازی سامانه جامع کاریابی که متصل به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باشد، بهترین فرصت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که بتوانند توانمندی خود را به منصه ظهور برسانند و امکان یافتن شغل متناسب با رشته خود را در محیط مناسب پیدا کنند.

سالانه با افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نرخ بیکاری و مشکلات متعاقب آن نیز افزایش می یابد. به عقیده کارشناسان بازار، با توجه به شرایط حال حاضر نباید امید زیادی به حل مشکل اشتغال جوانان تحصیل کرده داشت. اما میتوان از طریق مختلف از افزایش نرخ بیکاران تحصیل کرده در جامعه کاست.

دانشگاهها و مراكز آموزش عالی عهده دار رسالتهایی چون تولید دانش، تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، گسترش فناوری، نوآوری و خلاقیت هستند و امروزه صاحبنظران معتقدند دستیابی به توسعه پایدار فقط در سایه به كارگیری دانش روز و فناوری پیشرفته حاصل می شود. بنابراین، برای قرارگرفتن در جاده توسعه و جلوگیری از عقب ماندگی باید شرایطی فراهم شود كه دانشگاهها بتوانند دانشجویان را برای به كارگیری فناوری جدید و پذیرش مسئولیتهای مختلف در سطوح مختلف جامعه پرورش دهند و از این سو نیز سازمان ها و ارگان های دست اندرکار ، پیش بینی های لازم برای بکارگیری نیروهای تربیت شده را اتخاذ نمایند. در حال حاضر ، ورود خیل عظیمی از فارغالتحصیلان و نیروهای انباشته گذشته ، شرایط خاص و ویژه ای را برای مدیریت دانش و اقتصاد کشور به وجود آورده است.  اگر تا همین دیروز راهیابی به دانشگاه و کسب مدرک از مهمترين آرزوهاي هر مهندس جوان ايراني بود امروز کسب در آمد آرزوی بزرگی شده است. اگر در گذشته نه چندان دور داشتن یک مدرک تحصیلی در یک رشته خوب در یک دانشگاه معتبر بهترین دلیل برای یافتن شغل مناسب بود ، امروز داشتن مدرک دلیلی برای داشتن شغل نیست. متاسفانه سیستم آموزش عالی ایران به گونه ای عمل می کند که افزايش ميزان فارغ التحصيلان در رشته هاي مختلف صرف نظر از ابعاد و پيامدهاي اجتماعي آن تا حد زيادي اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار مي دهد. يکي از علل مهم افزايش بيکاري در بين فارغ التحصيلان متناسب نبودن رشته ها و آموزش هاي دانشگاهي با نياز بازار کار است. با اين حال واقعيت آن است که فراگيري حرفه هاي مختلف و کسب تخصص در زمينه هاي گوناگون در حين تحصيل مي تواند بار اقتصادي و رواني ناشي از بيکاري فارغ التحصيلان را کاهش دهد. از اين منظر بايد گفت که آموزش نيروي کار کماکان حلقه مفقوده نظام آموزشي کشور محسوب شده و چنانچه متوليان در برنامه هاي دراز مدت به امر آموزش حين تحصيل دانشجويان توجه جدي داشته باشند پديده بيکاري فارغ التحصيلان تبعات زيان بار کمتري خواهد داشت. ضعف در سامانه های کاریابی کشور را می توان علت مهم ديگر افزايش بيکاري در بين فارغ التحصيلان دانست؛ باید کاریابی‌ها را جدی تر بگیریم و بر آنها نظارت داشته باشیم، بخشی از کاریابی‌های موجود ناکارآمد هستند و تنها مجوز را گرفته‌ اند که از امکانات استفاده کنند یا امتیازاتی به دست آورند لذا ساماندهی کاریابی‌ها و راه اندازی سامانه جامع کاریابی که متصل به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باشد کمک می کند که کاریابی‌های ناکارآمد و غیرمجاز شناسایی شوند و از ظرفیت کاریابی‌هایی که به طور مجاز فعالیت می کنند و توانمند هستند به شکل مطلوب تر استفاده شود.

لذا اگر دانشگاهها ، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ،

آموزشگاههای آزاد و کاریابی‌ها رسالت خود را به درستی انجام دهند و وزارت کار و دولت هم در این زمینه حمایت کنند، قطعا به رفع مشكلات اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و کاهش بیکاری در جامعه کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=1410

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.